Tämä on Kouvolan Lyseon lukion ympäristöekologian kurssin blogi.
Koulun viralliset kotisivut löydät tästä linkistä ja opettajan henkilökohtaisen blogin täältä.



lauantai 10. marraskuuta 2007

Öljyonnettomuus Kalifornian rannikolla

Kalifornian San Fransiscon lahtea uhkaa alueen pahin öljyturma kymmeneen vuoteen, kun Etelä-Koreaan matkalla ollut Cosco Busan-alus törmäsi keskiviikkona sumuisen sään takia siltarakenteisiin, aiheuttaen näin vakavan öljyvuodon.

Perjantaina kuusitoista rantaa oli suljettuna ja alueelta on löytynyt öljyn tahrimia lintuja. Öljylautan pelätään myös uhkaavan muita alueella asuvia eläimiä, kuten merileijonia ja hylkeitä.

Sanomalehti San Jose Mercury News kritisoi rannikkovartioston ja paikallisten viranomaisten toimia, näiden ensin ilmoitettua vuodon suuruudeksi 300 litraa, joka kuitenkin myöhemmin muuttui 220 000 litraksi.

Meribiologi Tina Swanson arvioi CNN:n uutisissa seuraavasti: 'Öljyvuodon seuraukset saattavat näkyä alueella kuukausia ja jopa vuosia' uutisoi HS.fi.

sunnuntai 4. marraskuuta 2007

Autoverouudistus talutushihnana?

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa 3.11.07 esiteltiin hallituksen esitystä autoveron uudistamisesta.

Uudistuksen mennessä läpi muuttuisi henkilöautojen hankintavero sekä vuosittainen ajoneuvovero täysin. Tällä hetkellä hankintavero on keskimäärin 26 prosenttia auton hinnasta, mallista tai ominaisuuksista riippumatta. Uudistuksen jälkeen veroprosentti määräytyisi auton hiilidioksidi päästöjen mukaan, tällöin hankintavero vaihtelisi 10 ja 40 prosentin välillä. Keskimääräisesti hankintavero laskisi 22 prosenttiin. Myös ajoneuvoveron haarukka kasvaisi uudistuksen myötä, nykyisestä 95-128 eurosta, 20-606 euroon.

Uudistuksella pyrittäisiin rohkaisemaan vähäpäästöisien ja tehokkaasti energiaa hyödyntävien autojen käyttöä. Uudistuksellaan Suomi nousisi autoverotuksessa EU maiden kärkikaartiin. Kun muilla vastaavanlaista verotusmenetelmää hyödyntävillä mailla on autot jaettu päästöjen mukaan veroluokkiin, valitsevat ihmiset kustakin veroluokasta saastuttavimman auton, tällöin verotusmalli ei ohjaa ihmisiä vähäpäästöisempien autojen käyttöön. Suomen veromalli olisikin siinä mielessä moderni, että jokainen päästöjen lisägramma kasvattaisi maksettavaa veroa.

Kantani on yhtäläinen artikkelin kanssa. Tällainen uudistus olisi tervetullut liikenteen päästöjen vähentämisessä. Toisaalta uudistuksen edullisuus päästöjen leikkaamiseen voidaan asettaa kyseenalaiseksi, sillä halvemmat verot mahdollisesti kasvattaisivat autojen määrää liikenteessä vähentäen näin, jo nyt vähäistä, julkisen liikenteen käyttöä. Uudistus johtaisi kuitenkin oletettavasti autokannan uudistumiseen, jolloin saastuttavimmat autot saataisiin pois liikenteestä.