Tämä on Kouvolan Lyseon lukion ympäristöekologian kurssin blogi.
Koulun viralliset kotisivut löydät tästä linkistä ja opettajan henkilökohtaisen blogin täältä.



sunnuntai 4. marraskuuta 2007

Autoverouudistus talutushihnana?

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa 3.11.07 esiteltiin hallituksen esitystä autoveron uudistamisesta.

Uudistuksen mennessä läpi muuttuisi henkilöautojen hankintavero sekä vuosittainen ajoneuvovero täysin. Tällä hetkellä hankintavero on keskimäärin 26 prosenttia auton hinnasta, mallista tai ominaisuuksista riippumatta. Uudistuksen jälkeen veroprosentti määräytyisi auton hiilidioksidi päästöjen mukaan, tällöin hankintavero vaihtelisi 10 ja 40 prosentin välillä. Keskimääräisesti hankintavero laskisi 22 prosenttiin. Myös ajoneuvoveron haarukka kasvaisi uudistuksen myötä, nykyisestä 95-128 eurosta, 20-606 euroon.

Uudistuksella pyrittäisiin rohkaisemaan vähäpäästöisien ja tehokkaasti energiaa hyödyntävien autojen käyttöä. Uudistuksellaan Suomi nousisi autoverotuksessa EU maiden kärkikaartiin. Kun muilla vastaavanlaista verotusmenetelmää hyödyntävillä mailla on autot jaettu päästöjen mukaan veroluokkiin, valitsevat ihmiset kustakin veroluokasta saastuttavimman auton, tällöin verotusmalli ei ohjaa ihmisiä vähäpäästöisempien autojen käyttöön. Suomen veromalli olisikin siinä mielessä moderni, että jokainen päästöjen lisägramma kasvattaisi maksettavaa veroa.

Kantani on yhtäläinen artikkelin kanssa. Tällainen uudistus olisi tervetullut liikenteen päästöjen vähentämisessä. Toisaalta uudistuksen edullisuus päästöjen leikkaamiseen voidaan asettaa kyseenalaiseksi, sillä halvemmat verot mahdollisesti kasvattaisivat autojen määrää liikenteessä vähentäen näin, jo nyt vähäistä, julkisen liikenteen käyttöä. Uudistus johtaisi kuitenkin oletettavasti autokannan uudistumiseen, jolloin saastuttavimmat autot saataisiin pois liikenteestä.

Ei kommentteja: