Tämä on Kouvolan Lyseon lukion ympäristöekologian kurssin blogi.
Koulun viralliset kotisivut löydät tästä linkistä ja opettajan henkilökohtaisen blogin täältä.



keskiviikko 10. lokakuuta 2007

Yksityisautot tupruttelevat liikaa

Tiistaina 9. lokakuuta Kouvolan Sanomissa oli mielenkiintoinen Suomen ympäristökeskuksen tuotannon ja kulutuksen tutkimusohjelman päällikön Jyri Seppälän kirjoitus "Suomen yksityisautoilun päästöt pienemmiksi".

Artikkelissa todetaan näin: "Ruotsissa ollaan aloitteellisia jo kuluttajiinkin kohdistuvien päästövähennysten toimeenpanossa, Suomessa sen sijaan on tyydytty pitkälti odottelemaan. Suomi keikkuu ilmastonmuutoksen hillinnän toteutumista seuraavassa CCPI-indeksissä sijalla 36, kaukana muista Pohjoismaista ja niin sanotuista ympäristömyötäisistä maista, joiden seurassa Suomi muissa tilastoissa on totuttu näkemään."

Mitä voisimme tehdä asian hyväksi? Voisimme käyttää joukkoliikennettä, kimppakyytejä, kävelyä ja pyöräilyä enemmän. Kouvola on vain 45 neliökilometrin kaupunki, joten kovin paljon autoa ei pitäisi täällä tarvita. Polttoaineen kulutusta pitäisi vertailla tarkemmin ja pieni polttoaineen kulutus pitäisi jo autoa markkinoitaessa ja ostettaessa nostaa selvemmin myyntivaltiksi. Autoverotus toivottavasti muuttuu niin, että vähän kuluttavista autoista verotus on huomattavasti pienempi kuin paljon kuluttavista citymaastureista yms. bensasyöpöistä.

5 kommenttia:

Buehuehue kirjoitti...

Toisaalta taas:
Pitää ottaa huomioon ihmiset, jotka eivät kykene liikkumaan ilman ajoneuvoja. Asialle me voisimme tietysti tehdä paljon, mutta toisaalta taas en ole juuri todistanut minkäänlaista muutosta.
Totta kai ympäristöajattelu on yleistynyt, mutta se tuppaa valitettavasti jäävän ajattelun tasolle.

Toisaalta myös nämä "bensasyöpöt" ovat useimmiten kalliimpia, ja niiden verotuksen nostaminen olisi mielestäni kohtuutonta.

Voisimme ja voisimme...

Anni kirjoitti...

Mielestäni Kouvolan bussiliikennettä tulisi parantaa. Jos julkiseen kulkuneuvoon voi hypätä aivan kodin läheltä, on omalla autolla lähtemisen kynnys korkeampi. Toisaalta, jos bussien määrää nostetaan, ei lopputulos pakokaasujen kannalta välttämättä muutu, bussit kuitenkin kuluttavat melko paljon. Henkilöautojen määrä kuitenkin vähenisi ja liikkuminen helpottuisi myös liikuntakyvyttömille.

"Bensasyöppöjen" hinnat ovat korkeat, mutta niitä myös ostetaan nykyisin enemmän kohonneen elintason ja varallisuuden myötä. Vaikka ekologinen ajattelu on vallannut alaa ja tarjolla on etenkin pienemmissä autoissa myös hyvin luontoystävällisiä mahdollisuuksia, samaan aikaan "kilpavarustelu" naapurin tai työkaverin auton kanssa jyllää voimakkaasti. Asenteisiin pitäisi vaikuttaa silläkin saralla. Mutta voiko etenkin miesten mielistä auton koon ja tehon merkitystä pyyhkiä?

tiinak kirjoitti...

Olen samaa mieltä; joukkoliikenteen, kimppakyytien ja hyötyliikunnan lisäys on kannattavaa.
Joka päivä bussilla kulkevana arvostan joukkoliikennettä, mutta kuntayhtymien muodostuessa mielessä kalvaa pelko, että bussien aikataulut muuttuvat ja palvelujen välimatkat kasvavat, jotka nytkin jo ovat suuret. Tästä seuraisi yksityisautojen käytön lisääntyminen. Tällöin kannattaisi harkita kimppakyytiä taikka liftaamistakin (tosin siinä on omat riskinsä).
Ympäristöystävällisempiä autoja kehitellään koko ajan, ja uutta autoa hankittaessa kannattaisikin tarkastella autojen hiilidioksidipäästöjä sekä miten muuten auto mahdollisesti kuormittaa luontoa. Mutta kaikilla ei välttämättä ole rahaa uuteen autoon, ja vuosihuollotkin maksavat.
Miten sitten valtio voisi kannustaa suomalaisia käyttämään ympäristöystävällisempiä autoja pomminkestävien volvojen sijasta? Autoverojen muutos voisi minusta olla aika hyvä ratkaisu...

Buehuehue kirjoitti...

Toisaalta taas, kaikkihan ovat tuota mieltä, mutta hyvin vähän kyseisen ajatuksen edistämiseksi on tehty.

EDUSKUNTAAN SIIS!

Tanja kirjoitti...

Kouvolan joukkoliikenne tulisi tuoda enemmän asukkaiden tietoisuuteen ja aikataulujen tulisi olla järkeviä, kuten esim. Helsingissä bussit kulkevat n. 20 minuutin välein. Hintojen tulisi myös halventua huomattavasti, jotta kynnys yksityisautoilusta luopumiseen olisi mahdollisimman matala. Kaupungin pitäisi tässä asiassa ottaa ohjat käsiinsä, koska ihmiset eivät itse voi asialle paljon mitään tehdä, jos siihen tarvittavia puitteita ei ole luotu.
Miten olisi kävellen tai pyörällä töihin menemisestä maksettavat bonukset?
Ei myöskään voi olettaa, että kaikki autoilijat alkaisivat sormia napsauttamalla kävellä ja/tai pyöräillä.
Bensasyöpöt autot ovat useimmiten kylläkin vanhempia ja siksi halvempia. Uusissa teknologia on kehittyneempää ja toisaalta kalliimpaa, joten tavallisilla pulliaisilla ei ole mahdollisuutta tälläisistä autoista edes haaveilla kuin päiväunissa.

Tanja&Johanna